Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 095 007 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS
Kategorie

Zdjęcia w galeriach.


Zrozumieć kontrakt

poniedziałek, 13 kwietnia 2009 20:41
  • Accommodation - zakwaterowanie

    Alien citizen -       obcokrajowiec

    Allowances   -       dodatek do pensji            

    Allocation    -        przydział         

    Authorities   -        władze

    Appearance -         wygląd

    Basic salary -         Pensja podstawowa

    Benefits            -    korzyści, przywileje pracownicze

    Designated  -         wyznaczony

    Due to            -       z powodu

     

    Citizenship        -   obywatelstwo

    Collective bargaining agreement - umowa między pracodawcą i związkami zawodowymi

    Commencing    -        rozpoczęcie

    Compensation  -         odszkodowanie

    Comprehend      -        rozumieć

    Contract length -        długość kontraktu

    Convicted         -         karany sądowo

    Deductions         -    potrącenia z płacy

    Disciplinary action  - działania dyscyplinarne

    Dismissal -                zwolnienie z pracy

     

    Duration       -            czas trwania              

     

    Earnings         -        zarobki

     

    Employee      -          pracownik

    Employer               -  pracodawca

     

    Employment         -   zatrudnienie

    Exemption         -      zwolnienie z obowiązku

    Exception                - wyjątek

    Expire      -                przeterminowanie

     

    Fees            -              opłaty

    Facilities               -    udogodnienia

     

    Food and lodging  -    wikt i opierunek

    fringe benefits  - dodatkowe korzyści

    Gratuities        -          wypłata należności

    Grievance         -        skarga zażalenie

     

     

    Gross               -         brutto, ogółem

     

    Incentive           -       bodziec, zachęta

     

    Irregular      -        nieregularny; nierówny; nieprawidłowy, nieprzepisowy

    Insurance              -   ubezpieczenie

     

    Liable           -           odpowiedzialny

    Mutual            -         wzajemny

     

    Net                    -      netto

     

    Next of kin      -        najbliższy krewny

     

    Notice                  -   wypowiedzenie        

    No tipping policy - Polityka firmy nie zezwalająca na pobieranie napiwków.

     

    Obligatory              obowiązkowo

    Obey                      być posłusznym, przestrzegać

    Omission                opuszczenie, pominięcie, luka, przeoczenie

    Overtime                nadgodziny

     

    Position                  stanowisko      

     

    Probation                okres próbny

     

    Rank                       ranga, stopeń

     

    Refusal of hire        odmowa zatrudnienia

    Renewable               odnawialne

    Residence                stały pobyt

    Repatriation             powrót do kraju

    Reimburse               zwrot kosztów

    Resign                      rezygnować

    Salary                       pensja

    Scheduled                wyznaczony w czasie

     

     

    Spouse                   żona

    Sign off                 podpisać zakończenie kontraktu

     

    Statements              oświadczenia

    Submit                     poddawać, twierdzić

    Subject to change      Może ulec zmianie

    Termination            rozwiązanie umowy

    Terms and conditions  warunki umowy

    Union fee                     składka związkowa

    Valid                             ważny

     

    Vacation money            płatny urlop

    Violation                        pogwałcenie

    Wages                            zarobki

     

    Working hours               godziny pracy

    Wire transfer                  przelew bankowy

  •  

Podziel się
oceń
2
0

komentarze (6) | dodaj komentarz

Rozpoczynam nowe życie! i zostaję na lądzie. O TAK!

niedziela, 17 lutego 2008 14:27

Podziel się
oceń
0
0

komentarze (13) | dodaj komentarz

Nowa strona o statkach pasażerskich

piątek, 08 lutego 2008 22:52

Powstaje świetna strona w pełni poświęcona statkom pasażerskim

www.statki.net


Podziel się
oceń
0
0

komentarze (2) | dodaj komentarz

Narodowości na statkach

piątek, 08 lutego 2008 22:50
 Narodowości. Na każdym statku znajdziesz wielką mieszaninę narodowości i kultur, na co lepiej przyjechać przygotowanym. Duży statek pasażerski to prawdziwy Melting Pot, niczym kosmopolityczna metropolia. Wielu Polakom wychowanym w naszym mało tolerancyjnym społeczeństwie kłopot sprawia pogodzenie się z faktem, iż dzielić będą kabinę na przykład z czarnym kolegą albo, że ich szefem jest Filipińczyk. Na statku trzeba się z tym pogodzić. Na dużych statkach tworzą się tak zwane narodowe mafie, które zazwyczaj trzymają się razem i w razie kłopotów jednego ze swoich stają w jego obronie. Największą grupą narodowościową są na statkach Filipińczycy. Od wielu lat zatrudniani są na statkach jako tania siła robocza podejmując się najcięższych prac. Jednak wielu z nich, zaczynając od najniższych stanowisk, na nierównych z Europejczykami warunkach swoją ciężką wieloletnią pracą osiągnęło sukces zawodowy, dziś zajmując wysokie stanowiska kierownicze.Warto wiedzieć, co nie co o ich kraju i kulturze zanim zacznie się z nimi pracować.Filipiny to tysiące bajecznie egzotycznych wysepek na Pacyfiku w południowo wschodniej części Azji. Stolicą kraju jest dynamicznie rozwijająca się Manila. 90% społeczeństwa jest wyznania katolickiego z charakterystycznym dla tego kraju fanatyzmem religijnym. Językiem urzędowym jest Tagalog, jeden z kilkuset języków używanych na wyspach z olbrzymim wpływem języka hiszpańskiego. Obowiązkowo w urzędach i szkołach posługuje się także angielskim.Do niedawna Filipiny były bardzo biednym i wręcz dzikim krajem rządzonym przez różne reżimy. Ostatnie lata, dzięki amerykańskim inwestycjom przyniosły szybki rozwój tego kraju.Setki tysięcy młodych mężczyzn i kobiet zatrudnionych zostało na statkach każdego rodzaju, wykonując najcięższe prace za kilkaset dolarów miesięcznie. Pieniądze te pozwalają na Filipinach na zamożne życie. Filipińczycy mają swoją charakterystyczną kuchnię opartą na ryżu, rybach i wieprzowinie, bardzo smaczną, ale dla Europejczyka wizualnie nie do przyjęcia. Wielu może też razić częste jedzenie rękami bez używania sztućców, dlatego na każdym statku w mesie Filipińczycy mają swój korner, gdzie delektują się swoimi rybimi głowami w rosole itp. Mają oczywiście swojego kucharza. Bo tylko oni wiedzą jak powinien smakować „Pinoy baboy”.Filipińczycy są ludźmi z reguły pogodnymi i życzliwymi ale panuje u nich model Maczo. Choćby najmniejszy, nie da sobie w ryż dmuchać i dlatego należy zachować do nich pewien dystans nawet w żartach i na pewno nigdy nie rozwiązywać problemów siłą mięśni bo zawsze trzymają się razem i temu który wejdzie im za skórę potrafią odstawić niezły sabotaż. Mają oni też potężne poparcie w ITF czyli międzynarodowych związkach zawodowych dlatego najtrudniej ze statku zwolnić jest właśnie Filipińczyka. Najlepiej jest żyć z nimi w zgodzie nie okazywać im wyższości z powodu rasy lub narodowości, nazywać ich po imieniu lub odnosić się do nich: Pare czyli przyjacielu. Dziękować słowem Salamat. A wtedy oni odwdzięczą się dobrą kooperacją w pracy. O co poprosisz (szczególnie w kuchni i pralni) będzie ci dane. Fakt iż niektórzy z nich zarabiają bardzo mało bo od 500 do 1000$ miesięcznie nie powinien budzić bynajmniej współczucia. Siła nabywcza dolara w tym kraju jest kilkukrotnie wyższa niż w Polsce. Np. Dom za miastem kosztuje 10tys. USD.Oprócz Filipińczyków na statkach pasażerskich najczęściej spotkasz załogę z krajów takich jak: Wielka Brytania, Włochy, Portugalia, Austria, Niemcy, Norwegia, Holandia, Węgry, Rumunia, Meksyk, Jamajka, Honduras, Ukraina, Litwa, Indie, rzadziej załogę z innych krajów.Sporą grupę narodowościową stanowią Polacy. Z nieoficjalnych danych wiem, że jest nas na statkach pasażerskich ponad 10 000.Stare polskie przysłowie mówi: „Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma”. Tutaj sprawdza się najlepiej.Jesteśmy narodem indywidualistów, kompletnie nieprzystosowanym do pracy zespołowej, na co dowodem są wieloletnie dokonania polskich piłkarzy.Tak jak wszędzie, na statkach spotkać możesz świetnych, pracowitych, sympatycznych i życzliwych ziomków, jednak jako grupa nie jesteśmy zrobić dobrego wrażenia. Pośród międzynarodowej załogi jesteśmy bardzo lubiani, polskie przekleństwa zna tu każdy. Polacy są dobrymi pracownikami. Zawsze bierzemy aktywny udział we wszystkich imprezach, po których głośno jest od plotek. Jednak brakiem umiaru w libacjach potrafimy zaskoczyć nawet Brytyjczyków czy Skandynawów a prym wiodą tu kochające plotkować polskie dziewczęta. Ich ułańska fantazja nie zna granic. Wielu na statkach dziwi liczba polskich kobiet pozostawiających małe dzieci w domu dla pracy na statku. Dla kobiet z Europy zachodniej jest to niewyobrażalne, a i wśród bliskich nam kulturowo Węgrów, Rumunów czy Litwinów zdarza się to rzadko. Na statkach dorabia się wspólnie wiele małżeństw. Jest to świetny sposób na dobry start o ile łączy je miłość i wspólny cel, często jednak elementem spójnym jest jedynie „kasa.” Polacy uwielbiają się bawić. Poznałem tu wielu niesamowitych kompanów, niektórzy to wręcz żywe legendy żeglugi pasażerskiej. Chętnie wspomniałbym ich nazwiska, ale nie wiem czy się nie obrażą. W polskich kabinach, co wieczór jest impreza. Często jesteśmy bohaterami większych imprez towarzyskich zwanych Polish Party.Polish party zawsze kończy się jakimś skandalem, o którym później głośno na całej łajbie. Najczęściej mówi się o tym, kto, z kim spał. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie fakt, iż codziennością stały się tu zdrady małżeńskie nawet wśród par wspólnie pracujących na statku.  O „tęskniących” za pozostawionymi w kraju mężami i żonami nie wspomnę. Od wielu lat pracuję na statkach. W tej chwili jest to 5-ta firma i 7 statek, na którym sytuacja jest dokładnie taka sama. Z osób dyscyplinarnie zwolnionych, co zdarza się rzadko, to niestety najczęściej Polacy dostają wypowiedzenie a często też i wilczy bilet.  Disney WonderNasi tu byli... Jak już wspomniałem; Wielu Polaków to świetni i doceniani profesjonaliści, jednak ich dokonania przysłania zła sława tych, którzy nie wiadomo, jakim cudem dostali się na statek. Nowi pracownicy, od początku oceniani są według wzoru stworzonego przez poprzedników i niewielu udaje się przełamać stereotyp wykreowany przez lata doświadczeń. Bardzo szybko wnikają w „towarzyską śmietankę statkową”, która imponuje młodym swoim cwaniactwem i sposobami na przetrwanie.Przekonani, że po powrocie do domu czeka ich awans społeczny, bo z Malucha przesiądą się na Golfa, stają się aroganccy i pewni siebie, kompletnie tracąc hierarchię wartości.Polakom najtrudniej jest dostać awans na lepsze stanowisko gdyż management obawia się tzw. polskiej mafii. Jeżeli na statku stanie się coś złego najpierw podejrzewa się o to Polaków.Kiedy jeden z Polaków ma kłopoty, rodacy jako grupa nigdy nie staną w jego obronie, wręcz odwrotnie: widać po nich satysfakcję i poczucie spełnienia. Ciekawe jest to, że każdy z osobna jest naprawdę miłym, uczciwym, pracowitym, kulturalnym człowiekiem, na dodatek dumnym ze swojego pochodzenia, patriotą na obczyźnie. Każdy aż do przesady przedstawia nasz kraj jako światowe mocarstwo i europejskie centrum kultury. Wielu szczyci się wyższym wykształceniem a pracę na statku uważa za chwilową słabość.Prawda jest taka, że wśród tuzina polskich kelnerów może jeden ma ukończoną szkołę gastronomiczną reszta to hydraulicy, mechanicy, nauczyciele WF itd. Większość chwali się otwarcie, że dostali się tu na podrabianych papierach lub dzięki łapówce. Niektórzy Polacy wzajemnie podkładają sobie kłody pod nogi, donoszą na siebie w pracy a także w czasie urlopu. W domu rozpowiadają o kolegach różne prawdziwe lub niestworzone historie, które często docierają do ich żon czy mężów, powodując niesnaski a często poważne problemy. Sam w ten sposób pożegnać musiałem kilku przyjaciół którzy często byli mi bardzo bliscy. Niemile wspominam też historię, kiedy to jeden z kolegów jadący do domu miał przekazać rodzinie przyjaciela pieniądze na pilne wypadki zamiast tego zniknął bez śladu.


Podziel się
oceń
2
1

komentarze (10) | dodaj komentarz

www.statki.net

środa, 06 lutego 2008 9:35

WWW.STATKI.NET

Powstaje świetna strona o statkach-Polecam


Podziel się
oceń
1
0

komentarze (3) | dodaj komentarz

Zdjęcia w galeriach.


piątek, 25 kwietnia 2014

Licznik odwiedzin:  137 278  

Kalendarz

« kwiecień »
pn wt śr cz pt sb nd
 010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

Archiwum

O moim bloogu

STRONKA O NAJPIĘKNIEJSZYCH STATKACH PASAŻERSKICH ORAZ O PRACY NA MORZU.

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 137278

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl